czwartek, 18 kwietnia 2024

Warto przeczytać

  • 1 komentarzy
  • 1642 wyświetleń

Jak motywować pracowników w trudnych czasach?

Motywowanie pracowników w trudnych czasach to wyzwanie dla każdego lidera biznesu. Wraz ze spadkiem zaangażowania pracowników i wzrostem liczby aktywnie niezaangażowanych osób pracujących, kluczowe znaczenie ma znalezienie sposobów na utrzymanie motywacji i zaangażowania pracowników. Oto kilka strategii, które mogą pomóc:


5 skutecznych rozwiązań dla lepszej motywacji

Podajemy pięć uniwersalnych rozwiązań dla kadry managerskiej każdej firmy, która dąży do stworzenia efektywnego i nowoczesnego zarządzania kadrą.

Wyznaczaj sensowne cele

Badanie przeprowadzone przez Gallupa wykazało, że znaczenie pracy ma pośredni wpływ na wskaźniki retencji pracowników. Tak więc wyznaczenie odpowiednich celów, które są zgodne z wartościami i umiejętnościami pracowników, może pomóc im poczuć się zmotywowanymi i zaangażowanymi.

Oferuj elastyczność

Elastyczność godzin pracy może pomóc pracownikom osiągnąć lepszą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, co jest ważne dla ich satysfakcji i motywacji.

Rozpoznaj mocne strony

Zachęcanie pracowników do pracy nad zadaniami, które są zgodne z ich naturalnymi mocnymi stronami, może pomóc im poczuć się zmotywowanymi i zaangażowanymi w swoją pracę.

Zwiększaj bezpieczeństwo pracy

W obecnym kryzysie gospodarczym bezpieczeństwo zatrudnienia jest najwyższym priorytetem dla pracowników. Zapewnienie stabilności zatrudnienia i możliwości rozwoju może pomóc utrzymać motywację i zaangażowanie osób pracujących.

Stwórz poczucie celu

Nawet najprostsze zadania, takie jak dostarczanie kawy lub sprzątanie biura, mogą mieć sens, jeśli pracownicy rozumieją, w jaki sposób ich praca przyczynia się do sukcesu całego zespołu i jest doceniana przez przełożonych.


Jeszcze kilka tajników skutecznej motywacji

Wdrażając wymienione wyżej strategie, możesz pomóc swoim pracownikom utrzymać motywację i zaangażowanie w trudnych czasach, budując odporną organizację, która przetrwa każdą burzę.

Motywacja pracowników zarówno szeregowych, jak i kadry zarządczej w naszych czasach jest zadaniem skomplikowanym, gdyż wysoka konkurencyjność biznesu, ciągłe kryzysy gospodarcze oraz dążenie do awansu zawodowego powodują ogrom stresu. Jak twierdzą doświadczeni eksperci z CleverStaff, aby utrzymać motywację pracowników, zwłaszcza w stresujących warunkach, ważne jest zapewnienie możliwości rozwoju i poczucia bezpieczeństwa w środowisku pracy, a jednocześnie wprowadzenie elementów grywalizacji. Według badania Deloitte, 29% młodych pracowników wybrało obecną pracę ze względu na możliwości nauki i rozwoju, z kolei 23% wybrało ją z uwagi na potencjał awansu zawodowego.

Dodanie autonomii do tej mieszanki, na przykład umożliwienie pracownikom pracy nad projektami związanymi z pasją, również może zwiększyć motywację. Bezpieczne środowisko pracy, zbudowane na empatii, przejrzystości i zdrowej komunikacji też ma kluczowe znaczenie dla utrzymania motywacji osób pracujących. 

W rzeczywistości pocovidowej sprawdzają się ponadto następujące podejścia do zarządzania zespołem:

  1. Kryzysowe zarządzanie zespołem oparte na danych - stosowane przez co czwartą firmę biorącą udział w badaniu. Model opiera się na monitorowaniu wielu aspektów działalności firmy, w tym: poziomu sprzedaży, jakości procesów biznesowych i nastroju pracowników. Ten podejście pozwala na szybkie działanie i skuteczne osiąganie celów, a także zwiększa wydajność w porównaniu z innymi firmami.
  2. Zarządzanie zespołem w modelu utrzymania ciągłości pracy - stosowane przez co trzecią firmę. W tym modelu skupiono się na procesach biznesowych, zadaniach i celach, co jest korzystne dla zarządu, ale niekorzystne dla pracowników i managerów. W rezultacie, motywacja pracowników spada, a ich zaangażowanie jest mniejsze niż w innych firmach.
  3. Zarządzanie zespołem w modelu koordynacji funkcjonowania - najrzadziej stosowane (przez 17% respondentów). W tym podejściu zarząd zwraca uwagę na zmiany w firmie z szerokiej perspektywy, co prowadzi do holistycznego zarządzania zespołem, uwzględniając m.in.: redefiniowanie modelu pracy, wsparcie pracowników i efektywną komunikację. Chociaż ten model jest trudny do zastosowania, to jednak przynosi lepsze rezultaty niż w innych firmach.
  4. Jedna czwarta firm postawiła na zarządzanie zespołem z naciskiem na zmianę modelu pracy. Dzięki rozwojowi pracy zdalnej, efektywnemu tworzeniu zespołów online i trosce o kulturę organizacyjną, te firmy potrafią skutecznie motywować i wspierać zaangażowanie pracowników. W rezultacie takie podejście do zarządzania zespołem prowadzi do wyższej wydajności w porównaniu z innymi przedsiębiorstwami. W ten sposób te firmy radzą sobie z pandemią lepiej, ale ma to negatywny wpływ na ich ogólną strategię biznesową.


Liderzy mogą też zachęcać do odpoczynku i regeneracji, mieć system zarządzania urlopami i stosować niekonwencjonalne strategie pracy, takie jak np. czterodniowy tydzień pracy. Dodatkowo przejrzystość w komunikacji może zmniejszyć niepokój i zwiększyć poziom motywacji. 

Warto poinformować pracowników, czego mogą się spodziewać, powiedzieć im szczerze o wszelkich trudnościach, jakie mogą napotkać, i podzielić się z nimi swoim planem rozwiązywania problemów. Bycie otwartym i przejrzystym pomaga zmniejszyć strach i niepewność. 

 

Komentarze (1)

Pomysłów moze byc wiele, a tak naprawde motywują najbardziej realne korzysci, pensja, jakies dodatki, premie. Mozna tez pomyslec o wsparciu ludzi posiadajacych psy, koty :) spotkalam sie z tym ze wiele firm jako benefit ma opcje wykupienia pakietu weterynaryjnego w pethelp , uwazam, ze ciekawe rozwiązanie

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.